Valpreventie

In Nederland moet iedere 6 minuten een 65+er als gevolg van een val behandeld worden op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. De letsels ten gevolge van een valongeval, bijvoorbeeld gebroken heup of hersenletsel, kunnen een enorme impact hebben op de kwaliteit van leven en zelfstandigheid. Gelukkig hoeven we het toenemen van het risico op vallen als je ouder wordt niet te accepteren als een voldongen feit. Je kunt veel doen om de kans op een val te verkleinen, waardoor je langer zelfstandig en vitaal kunt blijven.

Inbouwen in de dagelijkse activiteiten
Met het ouder worden neemt ons uithoudingsvermogen af, vermindert onze spiermassa en reageren we wat trager. Hierdoor neemt de kans op vallen toe. Tijdens de Valpreventieweek lanceert VeiligheidNL daarom een ludiek ‘reactietestje’. Het testje leidt naar 7 kleine beweegtips om in de benen te komen tijdens de dagelijkse activiteiten, en dus geen extra tijd kosten. Denk aan de balans proberen te houden tijdens het tandenpoetsen. De eenvoudige en effectieve tips zijn opgesteld door VeiligheidNL, in samenwerking met KBO-PCOB, Buurtzorg Nederland en fysiotherapeuten.

Vallen voorkomen door spierkracht, coördinatie en balans te trainen
Spierkracht, coördinatie en balans kan je op elke leeftijd en op elk niveau trainen. Is er echter sprake van een verhoogd valrisico, dan is het gericht trainen ervan onder begeleiding van een fysiotherapeut of beweegdocent belangrijk. Hiervoor zijn genoeg (effectieve) beweegprogramma’s beschikbaar.