wat is urine incontinentie

Er zijn twee vormen urine-incontinentie: stress-incontinentie en aandrangincontinentie. Stress-incontinentie is verlies van urine bij inspanning, zoals hoesten, niezen, tillen, lachen, rennen, springen en traplopen. Maar ook bij sporten als bijvoorbeeld hardlopen en tennis. Aandrangincontinentie is verlies van urine als u aandrang voelt maar de plas niet kan ophouden tot het toilet. Met een incontinentiedagboek ontdekt u welke vorm van incontinentie u heeft. Sommige mensen hebben last van beide vormen van incontinentie.

Urine-incontinentie kan geen kwaad, maar is wel erg vervelend. Veel mensen schamen zich ervoor of zijn bang dat anderen het ruiken. Sommige mensen drinken zelfs minder in de hoop geen urine te verliezen, maar dat is geen goede oplossing. Om te weten of u last heeft van inspannings- of aandrangsincontinentie (of beide), helpt het om twee weken een dagboek bij te houden. In het dagboek schrijft u telkens op:

  • bij welke activiteit en op welk tijdstip u aandrang heeft gevoeld om te plassen;
  • wanneer u ongewild urine heeft verloren;
  • op welke tijden u op het toilet heeft geplast.

Dan wordt ook duidelijk welke oefeningen u het best kunt doen om de klachten te verbeteren. Bijvoorbeeld oefeningen voor de bekkenbodemspieren of voor de blaasspieren. Verder ziet u door het dagboek of de klachten verbeteren. Wanneer u het dagboek voor een of twee weken heeft ingevuld, bekijkt u het met de huisarts. U bespreekt samen wat nu de volgende stappen zijn en welke oefeningen u eventueel kunt doen.