wat kunt u zelf doen

Beantwoordt de volgende 4 vragen:

1. Heeft u urineverlies bij lichamelijke inspanning, sporten, lachen, niezen of hoesten?

2. Heeft u wel een een plots opkomende heftige aandrang om te plassen waarbij u dan urine verliest? 
   (dus niet alleen urineverlies bij aandrang bij een volle blaas)

3. Heeft u ook klachten van een vaginale verzakking. Dat wil zeggen een drukkend en zwaar gevoel in de vagina of zelfs gezien dat er iets uit de vagina komt?

4. Heeft u ook ontlasting verlies?

Is uw antwoord op 1 of meerdere vragen ja? Maakt u dan een afspraak met de huisarts.
Er is vaak meer mogelijk dan u denkt om van dit ongemak verlost te zijn.

Tips bij ongewenst urineverlies
Blijf voldoende drinken Als u niet genoeg drinkt, wordt de urine te geconcentreerd en kan dit leiden tot complicaties, zoals blaasontsteking.
Let op uw voeding Cafeïne, alcohol en kunstmatige zoetstoffen kunnen de drang opwekken naar het toilet te moeten.
Ontspan! Stress kan een oorzaak zijn van een zwakke blaas. Eenvoudige ontspanningsoefeningen, zoals ademhalingsoefeningen of meditatie kunnen helpen met deze symptonen om te gaan.
Stop met roken

Bekkenbodemoefeningen | Voorkom/verminder ongewild urineverlies of incontinentie
Fitness voor je bekkenbodem! Bekkenbodemoefeningen zijn heel belangrijk om uw bekkenbodemspieren aan te sterken of te ontspannen. Zeker bij ongewild urineverlies / incontinentie kunnen deze oefeningen in sommige gevallen veel uitkomst bieden bij het voorkomen, verhelpen of verbeteren van ongewild urineverlies.
Klik op de link om het filmpje te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=pBQ8Ii6rpjY

App Bekken Bodem
Een gratis app voor iOS en Android, zie ook het nieuwsbericht van 23-11-2017.

Kijk op thuisarts.nl

http://www.thuisarts.nl/urineverlies-bij-vrouwen

http://www.thuisarts.nl/overactieve-blaas

http://www.thuisarts.nl/urine-incontinentie/ik-ga-plasdagboek-bijhouden-...

http://www.thuisarts.nl/urine-incontinentie/ik-ga-blaastrainingen-doen